Papers/Others

A Chatbot-based Interactive Question Answering System

tomato13 2010. 11. 20. 14:44

A Chatbot-based Interactive Question Answering System


http://www.google.co.kr/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCkQFjAA&url=http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download%3Fdoi%3D10.1.1.122.1922%26rep%3Drep1%26type%3Dpdf&rct=j&q=A%20Chatbot-based%20Interactive%20Question%20Answering%20System&ei=4l3nTKKwBYbGvQOovLzCCA&usg=AFQjCNEdyMN4tCba4e4jfOEXohyz0r90Kg&cad=rjt


Chatbot기반의 QA(Question & Answer) system 개선 사례에 대한 논문이다. 논문에서는 system 이 user와 대화시 중간중간 대화의 흐름이 올바른지 확인하는 질문들을 던짐으로써 user의 만족감을 높일 수 있었다는 사례를 소개한다. system이 user에게 물어볼 수 있는 질문들은 아래와 같다.


Q1: Did you get all the information you wanted using the system?

Q2: Do you think the system understood what you asked?

Q3: How easy was it to obtain the information you wanted?

Q4: Was it difficult to reformulate your questions when you were invited to?

Q5: Do you think you would use this system again?

Q6: Overall, are you satisfied with the system?

..............


다음은 실제 대화내용이다.

System: Welcome!

User: Hi

S: Hi! How can I help you?

U: what is a thermometer?

S: Possible answers are in the panel on the right. Are you happy with these answer?    

U: Yes

S: Good

U: How does it measure the temperature?

S: Do you mean how does a thermometer measure the temperature?

U: yes

S: I found the answer in the panel on the right. Can I help you further?

U: ...........


논문에서는 실험 사례를 통해서 실제 참가 user들이 이러한 질문들을 받았을 때 보다 만족감을 얻었고 대화가 수훨하게 진행될수 있었다고 설명한다.


(논문에서 가정한 대화 시나리오는 "Dialog Scenario"로 설명이 된다. 즉, 모든 시나리오를 기반으로 연구가 된 것은 아닌 듯 하다. 그리고 Dialog scenario를 기반으로 user와 system의 대화를 몇몇 category로 분류를 하는데 이것은 "Dialog moves"로 정의하여 설명한다. 이러한 전제 및 가정을 먼저 읽어본 후 위의 question이 가지는 효과에 대한 실험결과를 읽어본다면 보다 쉽게 이해를 할 수 있을 듯 하다.)