A Chatbot-based Interactive Question Answering System
Chatbot기반의 QA(Question & Answer) system 개선 사례에 대한 논문이다. 논문에서는 system 이 user와 대화시 중간중간 대화의 흐름이 올바른지 확인하는 질문들을 던짐으로써 user의 만족감을 높일 수 있었다는 사례를 소개한다. system이 user에게 물어볼 수 있는 질문들은 아래와 같다.
Q1: Did you get all the information you wanted using the system?
Q2: Do you think the system understood what you asked?
Q3: How easy was it to obtain the information you wanted?
Q4: Was it difficult to reformulate your questions when you were invited to?
Q5: Do you think you would use this system again?
Q6: Overall, are you satisfied with the system?
..............
다음은 실제 대화내용이다.
System: Welcome!
User: Hi
S: Hi! How can I help you?
U: what is a thermometer?
S: Possible answers are in the panel on the right. Are you happy with these answer?
U: Yes
S: Good
U: How does it measure the temperature?
S: Do you mean how does a thermometer measure the temperature?
U: yes
S: I found the answer in the panel on the right. Can I help you further?
U: ...........
논문에서는 실험 사례를 통해서 실제 참가 user들이 이러한 질문들을 받았을 때 보다 만족감을 얻었고 대화가 수훨하게 진행될수 있었다고 설명한다.
(논문에서 가정한 대화 시나리오는 "Dialog Scenario"로 설명이 된다. 즉, 모든 시나리오를 기반으로 연구가 된 것은 아닌 듯 하다. 그리고 Dialog scenario를 기반으로 user와 system의 대화를 몇몇 category로 분류를 하는데 이것은 "Dialog moves"로 정의하여 설명한다. 이러한 전제 및 가정을 먼저 읽어본 후 위의 question이 가지는 효과에 대한 실험결과를 읽어본다면 보다 쉽게 이해를 할 수 있을 듯 하다.)
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